وبلاگ

صفحه اصلی / وبلاگ
Photo: Pixabay

انواع بازاریابی محتوا کدامند؟

انواع مختلفی از محتوا با کاربردهای متفاوت می‌تواند برای جذب مشتریان بالقوه تولید و منتشر گردد. در این مقاله با انواع مختلف بازاریابی محتوا آشنا می‌شویم.

تعریف بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا یک ابزار دیجیتال مارکتینگ است که کسب و کارها از این ابزار برای جذب و افزایش مشتریان خود و همچنین معرفی محصولات، خدمات و برند تجاری خود بهره می‌برند. به‌کارگیری اصول صحیح بازاریابی محتوا و یا به بیان دیگر، تولید محتوایی خوب و ارزشمند یکی از موثرترین راه‌های رسیدن به این هدف می‌باشد. بازاریابی محتوا مانند بسیاری دیگر از انواع بازاریابی، اصول و قواعد مخصوص به خود را داشته و در جهت توسعه و پیشرفت کسب و کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هدف از این نوع بازاریابی تولید محتواهایی نظیر پست وبلاگ، پست شبکه‌های اجتماعی، پادکست صوتی، فایل ویدیویی و ... می‌باشد و می‌تواند اهداف مختلفی نظیر آموزش و سرگرمی داشته باشد. تولید محتوا فرآیندی چند مرحله‌ای شامل برنامه‌ریزی، تولید، انتشار و به اشتراک‌گذاری دارد. بازاریابی محتوایی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم فروش محصولات و خدمات را بالا برده و منجر به سوددهی کسب و کار می‌گردد.

 

کاربردهای بازاریابی محتوا
بر مبنای تعریفی که از بازاریابی محتوا ارائه شد، در جهت بهره‌گیری از مزایای این نوع بازاریابی می‌توان انواع مختلفی از محتوا با کاربردهای متفاوت را تولید و منتشر کرد. به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می‌توانید محتوای آموزشی برای مشتریان محصولات و یا کاربران خدمات خود ایجاد نموده و چگونگی استفاده از محصولات و خدمات را به آنها آموزش دهید.
  • می‌توانید پلتفرمی برای به اشتراک گذاری نظرات مخاطبین ایجاد نمایید و با این ابزار با مشتریان خود ارتباط موثرتری برقرار نمایید.
  • می‌توانید چالش‌ها و مشکلاتی را معرفی کنید که محصولات و خدمات شما برای آنها راه حلی ارائه نموده است.
  • می‌توانید به معرفی برند خود و قابلیت‌ها و توانایی‌های کسب و کارتان در حوزه تخصصی مورد نظر بپردازید.
  • می‌توانید محتوایی برای جذب مشتریان بالقوه خود تولید نمایید. این مشتریان می‌توانند در آینده به شرکای تجاری مناسبی برای کسب و کار شما تبدیل شوند.

 

انواع مختلف بازاریابی محتوا
شما در استراتژی تولید محتوای خود بر اساس هدفی که به دنبال آن هستید می‌توانید انواع مختلفی از بازاریابی محتوا را به کار بگیرید. در ادامه به چند مورد از مهمترین انواع بازاریابی محتوا می‌پردازیم:

 

1. تولید محتوای اینفوگرافیک
محتواهایی که اطلاعات آن در قالبی گرافیکی به مخاطبین عرضه می‌شود تحت عنوان «محتوای اینفوگرافیک» شناخته می‌شوند. در این نوع تولید محتوا، عبارت‌هایی ساده و کوتاه به همراه تصاویری با محتوای واضح می‌تواند به طور موثری جهت ارتباط با مشتریان به کار گرفته شود. از اینفوگرافیک می‌توان برای انتقال مفاهیمی سخت و پیچیده به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبین بهره برد.

 

2. تولید محتوای وبلاگ
وبلاگ‌ها نقش بسیار قدرتمندی در جذب مخاطبین در فضای مجازی ایفاء می‌کنند. مزیت محتوای وبلاگ این است که در تولید آن می‌توان ایده‌ها و خلاقیت‌های بسیاری را به کار برد. با قرار دادن پست‌های متنوع در بخش وبلاگ سایت که متناسب با موضوع و هدف سایت باشند و همچنین لینک‌دهی داخلی بین پست‌های وبلاگ، می‌توان جایگاه وبسایت خود را در بین موتورهای جستجو به نحو چشمگیری ارتقاء داد.

 

3. تولید محتوای شبکه‌های اجتماعی
به دلیل وسعت و حجم بسیار زیاد کاربران شبکه‌های اجتماعی، استفاده موثر از این بستر برای کسب و کارهای تجاری بسیار حائز اهمیت خواهد بود. شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، یوتیوب، فیسبوک، تویتر و غیره با تعداد کاربران بسیار زیاد می‌تواند محلی مناسب برای انتشار محتوای تولیدی شما در انواع مختلف متنی، صوتی، تصویری و ویدیویی باشد. همچنین قابلیت تولید محتوای زنده در بسیاری از این شبکه‌ها فرآهم می‌باشد.

 

4. تولید محتوای ویدیویی
امروزه مخاطبین بیشتر تمایل دارند که به جای محتوای متنی از محتوای ویدیویی استفاده کنند و با این نوع محتوا ارتباط بهتر و قوی‌تری برقرار می‌کنند. محتوای ویدیویی تولید شده می‌تواند در بسترهای مختلفی نظیر شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها، شبکه‌های تلویزیونی و غیره مورد استفاده قرار گیرند. محتوای ویدیو نیز می‌تواند مواردی نظیر سرگرمی، آموزش، معرفی محصولات و خدمات و نظایر آن باشد.

 

5. تولید محتوای صوتی (پادکست)
در سال‌های اخیر تولید محتوای صوتی گشترش بسیار زیادی را در بین کسب و کارها شاهد بوده است. افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهد به جای محتوای متنی و مطالعه آن، پادکست گوش دهند. مزیت دیگر این نوع محتوا این است که می‌توان در حین انجام سایر فعالیت‌ها نظیر رانندگی، در مترو، هنگام ورزش و ... از آن استفاده نمود. اشتراک گذاری محتوای صوتی در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به عنوان روشی کارآمد برای انتشار محتوا مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی، می توانید دیدگاه خود را در مورد این مطلب ارسال نمایید.

جستجو در وبلاگ