وبلاگ

صفحه اصلی / وبلاگ

چگونه متن تجاری شفاف و تاثیرگذار بنویسیم؟

شفافیت در بیان و تاثیرگذاری از جمله اصول اساسی در نویسندگی یک متن تبلیغاتی هستند. حتی متونی که برای لذت خواننده نوشته نشده‌اند، باید برای مخاطب لذت‌بخش باشند.

یک نوشته تاثیرگذار باید بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کرده، در او علاقه به وجود آورده و همچنین او را وادار به اقدام کند. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که ساختار یک نوشته تاثیرگذار چگونه باید باشد، ضرورت داشتن اهداف روشن در نویسندگی چیست و همچنین چگونه می‌توان مخاطب را مجذوب خود کنیم.

شفاف باشید

اولین قدم این است که شما باید فهرستی از آنچه که می‌خواهید در نتیجه خوانده شدن نوشته شما اتفاق بیفتد، تهیه کنید. اهدافی که مدنظر دارید را به صورت اولویت بندی شده یادداشت کنید. به عنوان مثال وقتی می‌خواهید ایمیلی به افراد ارسال کنید و آنها را به جلسه‌ای دعوت کنید، باید محل جلسه، ساعت شروع جلسه، مدت زمان جلسه و موضوعاتی که در جلسه مطرح خواهد شد مشخص گردند. شاید بهتر باشد فوایدی که از شرکت در جلسه نصیب آنها خواهد شد را نیز اضافه کنید.

اگر هدف شما از نوشتن، برندسازی باشد لازم نیست که حجم زیادی از اطلاعات را ارائه کنید. سناریوی شما باید به صورتی باشد که در ذهن مخاطب ماندگار گردد. در این حالت برند شما در کنار سایر برندهای مرتبط در ذهن مخاطب ماندگار خواهد شد. شاید بخواهید این کار را با یک متن داستانی یا طنز انجام دهید. یکی از ویژگی‌های متن تجاری و تبلیغاتی این است که بتوانید به کمک آن برند خود را به طور موثری در کنار رقیبان قرار داده و به مرور زمان جای خود در ذهن مخاطب پیدا کند.
درصورتی که هدف شما این باشد که محصول یا خدمات خود را معرفی کنید، بایستی این کار را با ارائه اطلاعاتی در مورد ویژگی و مزایای محصولات و خدمات خود انجام دهید. در هر حال، دو نکته بسیار مهم وجود دارد: اینکه شما باید ویژگی‌هایی از محصول یا خدمات خود را معرفی کنید که محصولات یا خدمات هم رده رقیبان شما آن خصوصیات را نداشته باشند. همچنین باید توجه داشته باشید که متن و سناریو شما باید به صورتی باشد که بتواند اعتماد مشتری را جلب نموده و او با اطمینان به خرید بپردازد.

ضرورت شناسایی مخاطب

بسیار مهم است که بتوانید مخاطب خود را شناسایی کنید و سناریوی تبلیغاتی خود را بر اساس مخاطبین هدف به رشته تحریر درآورید. دسته‌بندی مخاطبان می‌تواند بر مبنای پارامترهایی نظیر سن مخاطب، سطح تحصیلات، طبقه اجتماعی و غیره صورت گیرد. به عنوان مثال درصورتی که مخاطبان شما دانش آموزانی کم سن و سال باشند بهتر است با زبان محاوره‌ای با آنها ارتباط برقرار شود، اگر سن بالاتری داشته باشند شاید بهتر باشد که با زبان دیگری منظور خود را بیان کنید. یا بر اساس اینکه طبقه اجتماعی مخاطبان شما دارای شغل بازاری یا دانشجو باشند، متن تبلیغاتی برای این دو گروه باید با زبان متفاوتی ارائه شود.
روش تبلیغی یکی دیگر از مواردی است که بایستی به آن توجه شود. متن تبلیغاتی صوتی و یا ویدئویی با متن تبلیغاتی نوشتاری متفاوت خواهد بود. در تبلیغ نوشتاری عمدتاً خلاصه نویسی روش بهتری خواهد بود چراکه کمتر کسی برای خواندن متن تبلیغاتی وقت صرف می‌کند و در این نوع تبلیغات بایستی به چند عبارت تیتروار بسنده نمود. درصورتی که در تبلیغ صوتی و یا ویدئویی به علت وجود جذابیت‌های صوتی و بصری مخاطب احتمالاً بدون ایجاد خستگی، وقت بیشتری برای آن صرف خواهد کرد و از اینرو می‌توان اطلاعات بیشتری در اختیار او قرار داد.

نکات ضروری که باید بدانید

در درجه اول شما باید برجسته ترین مزیت و برتری کالا یا خدمات خود را به دقت مشخص کنید. از خودتان بپرسید که محصولات یا خدمات شما چه مزایا و برتری نسبت رقبا دارد که آنرا از دیگران متمایز می‌نماید. برای جلب توجه مخاطبانتان لیستی از کلمات جذاب را تهیه کنید. لازم است که ساده به موضوعات نگاه نکنید، سعی کنید از ابعاد مختلف موضوع خود را بررسی و ارزیابی نمایید. از ترفند احساسات استفاده کنید. سعی کنید روی قلب و مغز مخاطب تاثیر بگذارید.
اگر به نگارش متون ادبی علاقه‌مند هستید، احتمالا تبلیغ نویسی برایتان دشوار باشد. چراکه تبلیغ نویسی به نثری روان، ساده و شفاف نیاز دارد. این موضوع در مواردی به عنوان صمیمی نویسی هم اطلاق می‌شود که البته در همه موقعیت‌ها کارساز نخواهد بود. شما باید در ابتدای کار تکلیف خود را مشخص کنید. متنی جذاب برای تبلیغات نمی‌تواند موضوعات متنوعی بپردازد و یا در عین حال مخاطبین زیادی را . پس تکلیف خود را مشخص کنید این متن را برای چه کسی می‌نویسید. به مخاطب خود دقیق و شفاف توضیح دهید که چه باید بکند. یک متن تبلیغاتی بایستی به مخاطب بگویید که چه کار کند، باید شفاف و تا حدودی دستوری بنویسید.

مراحل نوشتن یک متن تبلیغاتی

اگر می‌خواهید بدانید که یک متن تبلیغاتی جذاب و تاثیرگذار چگونه باید نوشته شود، با ما همراه باشید. در ادامه نکات و مراحلی را که باید دنبال کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید را با شما درمیان می‌گذاریم:

1- مهمترین مزیت کالا یا خدمات خود را بیان کنید

مهمترین مزیت خدمات یا محصولات خود را که می‌خواهد به چشم بیاید را پیدا کنید. چنانچه در پیدا کردن این مزیت‌ها برتری‌ها دچار سردرگمی هستنید و نمی‌دانید چگونه باید عمل کنید، کافیست از خودتان بپرسید که محصولات و خدمات شما چه ویژگی‌هایی دارد که آن را از محصولات دیگر متمایز می‌سازد؟ چه خصوصیات خاص و منحصربه‌فردی دارد؟ آیا قیمت خدمات و محصولات شما یک مزیت برای مشتری است؟ آیا راحتی و یا قابلیت اطمینان محصولاتتان آن ویژگی ممتاز است؟

2- عنوانی انتخاب کنید که توجه مخاطبین را جلب کند

توجه به عنوان و تیتر اصلی در تبلیغات بسیار حائز اهمیت است. در دنیای امروزی مردم در حال بمباران شدناز طرف برندهای مختلف با اطلاعات فراوان هستند اگر نتوانید توجهشان را به خود جلب کنید به راحتی شما را نادیده خواهند گرفت. اگر عنوان تبلیغاتی شما جلب توجه نکند، در این حالت احتمالاً همه چیز از دست خواهید داد، چراکه احتمال توجه مخاطبین بسیار پایین خواهد بود.

3- اهمیت ارتباط احساسی مخاطبین با متن تبلیغاتی شما

سعی کنید از نگارش محتواهای تکراری و کسل کننده اجتناب کنید. در معرفی ویژگی محصولات و خدمات خود ابتکار عمل داشته باشید و سعی کنید عواطف و احساسات مخاطبین را به خود جلب کنید. به عنوان مثال در تبلیغ خمیر دندان، به جای ویژگی‌های عادی و تکراری نظیر «جلوگیری از پوسیدگی دندان» و یا «خمیر دندان حاوی فلوراید»، به خصوصیاتی بپردازید که برای مخاطبین اهمیت دارند و مستقیماً با عواطف آنها در ارتباط هستند. مثلاً به افزایش جذابیت آنها در جامعه اشاره کنید و یا به آنها یادآور شوید که خمیر دندان شما او را از درد دندان و مته دندانپزشک مصون نگه خواهد داشت.

4- نقاط قوت خود را برجسته کنید

در نگارش متون تبلیغاتی، قسمت‌های نخستین نوشته دارای اهمیت بیشتری هستند. در نوشتن چند خط اول لازم است که دقت بیشتری به خرج دهید. طوری بنویسید که مشتری برتری‌های مهم کالا یا خدمات شما را کاملاً لمس کرده و به خرید از شما جذب شود. لازم نیست که درگیر جزئیات شوید، در ادامه متن می‌توانید این کار را انجام دهید.

5- توصیه‌نامه دیگر مشتریان را به اشتراک بگذارید

زمانی که مشتریان شما رضایت و تجربه خوبی از استفاده از خدمات و محصولات شما داشته باشند، دیگران را نیز به خرید توصیه خواهند کرد، در این حالت فروش شما افزایش خواهد کرد. البته باید توجه داشته باشید که این توصیه‌نامه‌ها باید برای مخاطبین باورپذیر باشند. بخصوص، کسب اعتبار در تبلیغات اینترنتی کار بسیار سختی است، لذا مخاطبین به راحتی به شما اعتماد نخواهند کرد، لذا توصیه نامه دیگر مشتریان بسیار موثر می‌باشد. برای افزایش اعتبار این توصیه‌ها می‌توانید از مشتریانی که از محصول یا خدمات شما رضایت داشته اند بخواهید تا اطلاعات تماس خود را در اختیار سایرین قرار دهند.

6- افراط و زیاده‌روی نکنید

نبایستی بیش از حد افراط کنید یا خود را خیلی دوستانه جلوه دهید و در تعریف از محصولات یا خدمات خود زیاده‌روی کنید. فقط در حد ضرورت هر آنچه را که باید گفته شود را بگویید به بیشتر از آن.

7- لحن نگارش خود را مشخص کنید

مخاطبین شما چه کسانی هستند؟ باید برایتان مشخص باشد که متن تبلیغاتی برای چه کسی نوشته می‌شود و مخاطب شما کیست. آیا مشتری شما یک تحصیل کرده است؟ یا یک خانم خانه دار است؟ برای چنین مخاطبی از چه لحنی باید استفاده گردد. حداکثر تلاش شما باید این باشد تا محتوای خود را مطابق با فرد موردنظر خود تهیه نمایید.

8- به مشتری اطمینان خاطر دهید

باید به مشتری اطمینان دهید که این یک فرصت خوب برای خرید است، می‌توانید درصد تخفیف مناسبی در اختیار او قرار دهید. باید مشتری از تحویل به موقع خدمات یا کالا خیالش راحت باشد، و مطمئن باشد که کار در کمترین زمان ممکن و قبل از اتمام مهلت تعیین شده تحویل داده خواهد شد. باید ریسک خرید را به حداقل برسانید، مثلاً به مشتری بگویید در صورت عدم رضایت بدون هیچ پرسشی پول شما بازگردانده خواهد شد.

ارسال دیدگاه

کاربر گرامی، می توانید دیدگاه خود را در مورد این مطلب ارسال نمایید.

جستجو در وبلاگ